Hardlopen

Als u gaat hardlopen is het niet aan te raden te lang op schoenen te lopen die hier niet voor gemaakt zijn. Op deze manier kunt u blessures aan knieën, onderrug, achillespees etc. krijgen.
Bij elke stap die u als hardloper zet krijgt u +/- 3 keer uw  lichaamsgewicht als druk op uw spieren en gewrichten. Daarnaast worden de knieën nog meer belast met een druk van +/- 7 tot 9 keer uw lichaamsgewicht. Dan kunt u zich vast voorstellen dat het van groot belang is goed opgevangen te worden. Naast een demping die de druk verminderd is het belangrijk om een goede stabiliteit te hebben die ervoor zorgt dat u juist afwikkelt en daardoor de druk op een verantwoorde manier opvangt. Niet iedere loper wikkelt helemaal neutraal af. Het is namelijk zo dat meer dan 50% van alle lopers naar binnen loopt (dat heeft te maken met de stand van de enkel). Dit noemen we met een mooi woord “anti-pronatie”.
In dit geval moet u worden ondersteund met een kleine verharding die in de binnenzijde van de zool van de schoen is verwerkt. Als dit niet gebeurd heeft u een grote kans op blessures (vooral van de knieën).

Als u van uzelf niet weet hoe u loopt raden wij u aan om dit door ons te laten testen. Dit wordt doormiddel van een loopband en een video opname zeer nauwkeurig gemeten.    Heeft u al een hardloopschoen, maar is deze aan vervanging toe. Dan kunt u via onze webwinkel gemakkelijk en snel een nieuwe schoen bestellen. De demping van de schoen gaat gemiddeld 1.200 km mee; bent u blessure gevoelig en/of loopt u vaak op harde ondergrond, dan is het aan te raden om bij +/- 1.000 km over te schakelen. De meeste modellen worden ieder jaar vervangen door een opvolger die over dezelfde eigenschappen beschikt. Op deze manier weet u zeker dat u het juiste model bestelt.

Mocht u niet weten welk model de opvolger van uw vorige schoen is, stuur dan een e-mail met de naam van de schoen naar ...

Merkverschillen:

Dames / Heren:
Het voornaamste verschil tussen Heren en Dames modellen zit hem in de pasvorm. Zo zijn de dames modellen wat smaller in de leest en platter op de wreef. Dit omdat dames vaak een smallere voorvoet hebben dan heren. Vaak zijn de heren schoenen wat meer gestabiliseerd, dat heeft te maken met gewichtklasse.

Loopstijlen:
Uw loopstijl word bepaald door de stand van uw enkel. Het is dus ook niet mogelijk om van loopstijl te veranderen doormiddel van bijvoorbeeld oefeningen. Wel is het mogelijk om met de hulp van een juiste schoen, te zorgen dat u voldoende ondersteund wordt op de plek waar u dit nodig heeft. Hierdoor is het voor elke loper mogelijk om correct af te wikkelen.
Er zijn 3 verschillende loopstijlen, namelijk:
  1. Anti-Pronatie:
    Bij een anti-pronatie begint u net als bij pronatie aan de buitenkant van de hak. Nu gaat u niet naar de grote teen, maar wikkelt u te snel naar de binnenkant van de schoen af. Hierdoor staat u wat naar binnen (denk aan een lichte vorm van X benen). Vooral uw knieën worden nu op een verkeerde manier belast waardoor blessures snel op kunnen treden. Met een ondersteuning verwerkt in de zool van de schoen is het mogelijk dusdanig te ondersteuning en te zorgen dat u neutraal afwikkelt, ofwel proneert.
  2. Pronatie (Neutraal):
    In dit geval wikkelt u geheel neutraal af. Dit wil zeggen dat u aan de buitenkant van de hak begint en bij uw grote teen eindigt. Zo gebruikt u de gehele zool en wikkelt u deze diagonaal af. Zo heeft u de minste belasting op uw spieren en gewrichten.
  3. Supinatie:
    Heel zelden komen wij iemand tegen die supineert. Deze loopstijl zorgt ervoor dat u over de gehele buienkant van de voet afwikkelt en dus wat naar buiten staat. Omdat er in dit geval niet voor een verkeerde druk word gezorgd is het dan ook niet nodig om dit met een speciale zool te ondersteunen. Mensen die supineren kunnen op een neutrale schoen perfect uit de voeten. Let op! Dit moet een soepele schoen zijn die ervoor zorgt dat u blijft supineren.

Gewichtklasse:
Een belangrijk uitgangspunt is dat elke loper anders is. Zo kijken we naast de leest en loopstijl ook naar verschillende gewichtklasse. Iemand van 60 kilo zal minder stabiliteit nodig hebben dan iemand van 90 kilo. Elke schoen heeft haar eigen gewichtklasse. Op deze manier is er voor iedereen een geschikte schoen om mee te hardlopen, zodat u naast voldoende demping ook voldoende stabiliteit heeft.

Stabiliteit is uitermate belangrijk om blessures te voorkomen !!!